En educació
social és bàsic fer un bon acompanyament de les persones amb qui treballem, per
això cal tenir sempre en compte el subjecte, escoltar-lo i respectar la seva
veu, ser empàtic i comptar amb ell amb tot el que volem fer per tal que se
senti partícip i no inferioritzat.
Cal tenir en
compte que cada persona és diferent i que per tant, s'ha de respectar el
desenvolupament i el creixement de cadascú. Per fer-ho, cal conèixer els límits
de la persona amb qui treballem, les seves capacitats i potencialitats.
Segons el
llibre Una mirada didàctica, relació, comunicació i seqüències
educatives en l'educació social (2010), hi ha diferents moments o
processos per acompanyar:
En primer
lloc, s'han d'obrir camins a la persona per a que ella mateixa
pugui trobar el seu. Des de l’humIlitat i el respecte cap a l’altre amb la
finalitat que pugui desenvolupar la seva autonomia i així trobar el camí que
ella mateixa valori com a positiu.
En tercer
lloc, es parla del respecte al
temps d’acompanyar. Com ja he anat dient anteriorment, cada persona és
diferent i per tant, el seu desenvolupament i processos també són diferents als
de la resta. Quan acompanyem, és important tenir en compte aquests aspectes per
tal de no posar pressions i respectar el ritme de cadascú.
Pel que fa
al verb acompanyar, s’ha de dir que engloba molts altres verbs com la d’apreciar,
donar suport, acollir, autoritzar, contactar, trobar, acomiadar-se... es tracta d’una llarga llista
d’accions que van agafades de la mà de l’acompanyament i que també hem de
conèixer i dur a terme quan estem acompanyant.
Acompanyar i
ser acompanyat és l’últim aspecte que es destaca però no per això és
menys important. Aquest no fa referència a la feina que hem de fer amb els
subjectes, sinó a la que hem de fer entre educadors. El suport que hem de
buscar i ens hem de donar entre els companys, amb qui compartir pors, problemes
i traves amb que ens trobem durant la nostra tasca. El fet de parlar-ne amb
altres professionals ens proporciona un altre punt de vista sobre la qüestió i
permet replantejar-nos la nostra feina.
Bibliografia:
PARCERISA, A.; GINÉ, N; FORÉS, A. (2010) La educación social. Una mirada
didáctica: relación, comunicación y secuencias educativas en la educación
social. Barcelona: Grao
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada