divendres, 3 de gener del 2014

COM ACOMPANYEM EN EDUCACIÓ SOCIAL?

En educació social és bàsic fer un bon acompanyament de les persones amb qui treballem, per això cal tenir sempre en compte el subjecte, escoltar-lo i respectar la seva veu, ser empàtic i comptar amb ell amb tot el que volem fer per tal que se senti partícip i no inferioritzat.
Cal tenir en compte que cada persona és diferent i que per tant, s'ha de respectar el desenvolupament i el creixement de cadascú. Per fer-ho, cal conèixer els límits de la persona amb qui treballem, les seves capacitats i potencialitats.
Segons el llibre Una mirada didàctica, relació, comunicació i seqüències educatives en l'educació social (2010), hi ha diferents moments o processos per acompanyar:

En primer lloc, s'han d'obrir camins a la persona per a que ella mateixa pugui trobar el seu. Des de l’humIlitat i el respecte cap a l’altre amb la finalitat que pugui desenvolupar la seva autonomia i així trobar el camí que ella mateixa valori com a positiu.

En segon lloc, acompanyar és una tasca sense fronteres,  referit al fet de ser objectiu amb la persona que tenim davant, no jutjar ni prejutjar-la per la seva trajectòria ni per errors que hagi pogut cometre. Amb això també hi té a veure la relació que s’ha de tenir entre educador i subjecte, ja que és important macar la distància perquè no es doni peu a malentesos. Tot i això, crec que s’ha de trobar l’equilibri en tots aquests aspectes, ja que també és molt important establir una relació de confiança i seguretat entre les dues persones i tenir en compte les particularitats de cadascú, no tractar a tothom igual.

En tercer lloc, es parla del respecte al temps d’acompanyar. Com ja he anat dient anteriorment, cada persona és diferent i per tant, el seu desenvolupament i processos també són diferents als de la resta. Quan acompanyem, és important tenir en compte aquests aspectes per tal de no posar pressions i respectar el ritme de cadascú.

Pel que fa al verb acompanyar, s’ha de dir que engloba molts altres verbs com la d’apreciar, donar suport, acollir, autoritzar, contactar, trobar, acomiadar-se... es tracta d’una llarga llista d’accions que van agafades de la mà de l’acompanyament i que també hem de conèixer i dur a terme quan estem acompanyant.


Acompanyar i ser acompanyat és l’últim aspecte que es destaca però no per això és menys important. Aquest no fa referència a la feina que hem de fer amb els subjectes, sinó a la que hem de fer entre educadors. El suport que hem de buscar i ens hem de donar entre els companys, amb qui compartir pors, problemes i traves amb que ens trobem durant la nostra tasca. El fet de parlar-ne amb altres professionals ens proporciona un altre punt de vista sobre la qüestió i permet replantejar-nos la nostra feina.


Bibliografia:
PARCERISA, A.; GINÉ, N; FORÉS, A. (2010) La educación social. Una mirada didáctica: relación, comunicación y secuencias educativas en la educación social. Barcelona: Grao

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada